UI Tests – Testy użyteczności interfejsu użytkownika

ui-testsTesty użyteczności interfejsu użytkownika przeprowadzane są na podstawie konsultacji z klientem. Przy nowych sklepach oraz przed wdrażaniem nowych layoutów sklepów, są to testy na makietach (widokach). W przypadku gdy klient chce działać na „żywym organizmie”, zgodnie z życzeniem przeprowadzamy taki test na już funkcjonującym w sieci sklepie. Cały test użyteczności polega na zadaniu osobom badanym, nie związanym w żaden sposób z projektem konkretnych zadań. Przykładami takich zadań są między innymi:

  • dokonanie zakupu w sklepie dowolnych 3 produktów
  • skorzystanie z wyszukiwarki sklepu i znalezienie konkretnego produktu oraz jego zakup
  • skorzystanie z porównywarki dwóch produktów i wybór tego z najlepszymi parametrami
  • założenie konta w sklepie internetowym oraz zmiana hasła do konta
  • zarządzanie swoim kontem klienta, swoimi adresami do wysyłki i aktualizacja adresu do wysyłki

Testy przeprowadzane są przy naszym pracowniku, albo w formie stacjonarnej albo zdalnie, nagrywając ekran osoby biorącej udział w teście. Badanie powtarzane jest na grupie 3-10 osób a ilość osób jest zwiększana w problematycznych i niejasnych sytuacjach, głównie w chwili, gdy konkretne zadanie sprawia kilka niekiedy różnych problemów. Taki test pozwala na znalezienie i opisanie 75-85% błędów interfejsu użytkownika. Z pewnością poprawiają one ergonomię systemu oraz jego funkcjonalność i prostotę obsługi. Testy użyteczności interfejsu użytkownika pozwalają wyeliminować luki w nawigacji sklepu, błędy w komunikatach dla użytkownika (np. komunikaty przy walidacji formularzy) oraz błędy w układzie funkcji rozmieszczonych w poszczególnych podstronach.

Eliminacja tego typu błędów, głównie związanych z ergonomią strony jest wprost proporcjonalna do podniesienia współczynnika konwersji jakże przecież ważnej w eCommerce.