Testy obsługi sytuacji wyjątkowych można porównać do przeglądu samochodu czy przeglądu technicznego urządzeń grzewczych.
W przypadku stron internetowych sprawdzamy między innymi to jak system reaguje na:
- brak autoryzacji użytkownika
- problemy związane z walidacją formularzy
- problemy związane z łączeniem się z bazą danych
- nieprawidłowość danych
- podawanie niepoprawnych adresów URL
- dostępność robotów do różnych typów podstron / danych
Sytuacje wyjątkowe zdarzają się dość często, testowanie ich jest procesem, który należy powtarzać cyklicznie raz do roku oraz w każdym momencie, kiedy zauważymy, że dana sytuacja staje się niepokojąca. W czasie testów zwracamy uwagę na to jakie użytkownik otrzymuje komunikaty podczas poszczególnych sytuacji, czy nie widzi komunikatów, które powinny zostać ukryte i czy komunikaty jakie utrzymuje są dla niego zrozumiałe a nas w odpowiedni sposób zabezpieczają przed nie ujawnianiem choćby ścieżek do plików na serwerze.